Blackberry

História

Mobilné zariadenia Blackberry vyvíja Kanadská spoločnosť Research In Motion (RIM). Momentálne tvorí okolo 20% podielu celkového predaja smartphonov. Zariadenie Blackberry sa prvý krát objavuje v roku 1999 ako pager. V roku 2002 je Blackberry už známy ako plnohodnotný smartphone. Ponúka funkcie ako email, sms, prehliadanie webu, telefón, fax a podobne. Prvé zariadenia tohto typu disponovali len monochromatickým displejom. Výsledkom ďalšieho vývoja monochromatický display postupne nahradil farebné a zariadenie už ponúka bežné funkcie ako kalendár, adresár. Staršie smartphony obsahujú procesor intel 80386, novšie zasa procesor arm7 alebo arm9. Modely ako blackberry GSM 8100, 8300 a 8700 obsahujú procesor PXA 901 s taktom 312 Mhz, asi 64 MB flash pamäte a zvyčajne 16 MB SDRAM.

Operačný systém, ktorý je na týchto zariadeniach nainštalovaný sa nazýva Blackberry OS. Jedná sa o proprietárnu softwarovú platformu. V tomto období má posledná verzia označenie číslo 4.5. Nižšie verzie neboli tak prepracované, podporovali len monochromatické dispalye, malé rozlíšenie, obmedzené konektivitu a podobne.

Zoradenie jednotlivých modelov

  • Pager 850, 857, 950, 957. Obsahovali klávesnicu, rolovacie koliesko a monochromatický displej.
  • Monochromatické modely založené na Jave, séria 5000 a 6000.
  • Prvé modely s farebným displejom (séria 7000). V prvých sériách s jedná len o zmenu z monochromatického na farebný displej, pri rovnakých krytoch, neskôr sú pridané ďalšie rozširujúce funkcie.
  • Modely "SureType (séria 7100) " Jedná sa o modely bez klávesnice typu QWERTY. Technológia SureType hovorí o tom, že na jednému tlačidlo prislúchajú 2 písmená. Tlačidlá sú v štyroch radoch po 5 tlačitok. Rozloženie písmen na tlačitkach je ako u QWERTY. Táto zmena viedla z výraznému zmenšeniu zariadení. Tieto modelu sú určené skôr pre koncových spotrebiteľov ako pre manažérov.
  • Modely pre bežných užívateľov (modely 8000 a 9000) U týchto modelov sa snažia výrobcovia dostať na vyššie priečky v konkurenčnom boji (Motorola, Treo, …). Bol pridaná fotoaparát, slot pre pamäťovú kartu a ďalšie špecifické črty.

Vývojové nástroje a podporované jazyky

BlackBerry aplikačné modely
BlackBerry podporuje 2 aplikačné modely:

  • "Browser-based model", model založený na prehliadači. Vývoj sa upriamuje na značkovací jazyk wireless markup language (WML) alebo compact Hypertext Markup Language (cHTML). Využíva prehliadač k zobrazeniu GUI, neexistuje tu podpora offline.
  • "Custon Java applications" umožňujú vývojárom vytvárať vlastné užívateľské rozhranie, navigáciu, obrázkami a podobne. Aplikácie môže byť uložené na serveri a iní užívatelia si môžu stiahnuť a nainštalovať a neskôr využívať online. Tvorbu Java aplikácií pre OS BlackBerry rieši tento text v tejto aj iných kapitolách.

Vývoj software má v tomto prípade dve základné rysy. Zameriava sa na bezpečnosť a pripojiteľnosť. Na operačných systému Blackberry sa software vyvíja v programovacom jazyku Java. Doporučovaným vývojovým prostredím je Eclipse. Pre vývoj aplikácii udáva výrobca tieto minimálne požiadavky:

  • minimálne rozlíšenie 1024x768
  • Intel® Pentium® 4 Processor (minimum 3 GHz)
  • 1.5 GB voľného miesta na disku
  • 1 GB RAM
  • Microsoft® Windows Vista™, Windows® XP
  • Java® SE Development Kit (JDK) verzia 5 alebo verzia 6
  • Blackberry IDE Plug-in

Ak pc neobsahuje vývojové nástroje tak je potrebné najskôr inštalačné súbory stiahnuť. Jedná sa o Eclipse Ide for Java. Dostupný z internetovej adresy http://www.eclipse.org/downloads/ . Ďalej je potrebné stiahnuť vývojové nástroje od Blackberry (Blackberry tools) dostupné z adresy http://na.blackberry.com/eng/developers/resources/devtools.jsp . Pred sťahovaním je nutné vyplniť formulár, ktorý požaduje základné údaje o osobe, ktorá žiada o produkt. Pre vývoj je nutné stiahnuť BlackBerry JDE Plug-in for Ecplipse (cca 290mb). Užitočným bude aj Blackberry smartphone simulator. Na stránke výrobcu je možné si vybrať simulátor rôznych typov verzií telefónov ako aj verzií operačných systémov.

BlackBerry rozšírenia v J2ME

Okrem plnej podpory CLDC a MID API BlackBerry poskytuje špecifické rozšírenia, ktoré umožňujú vytvárať Java aplikácie s vzhľadom natívnych aplikácií. Aplikácie vyvinuté s podporou týchto špecifikácií môžu byť úzko integrované len na zariadenia s OS BlackBerry. Špecifikácie sú najmä v oblasti GUI, sieťových operácií a ostatnej funkcionality, ktorá sa výhradne spája so zariadeniami BlackBerry.
Rozšírenia BlackBerry v porovnaní s CLCD, MID API sú najmä na úrovni balíčkov:

  • javax.microedition.lcdui (CLDC, MIDP API)
  • net.rim.device.api.ui (BlackBerry API)

Všeobecne platí, že v jednej aplikácií sa môžu využívať obe API. To však neplatí pre GUI. To musí byť výhradne jedného typu. Je teda zrejmé, že ak má byť aplikácia spúšťaná výhradne na zariadeniach BlackBerry, je vhodné využiť rozšírenia, ktoré ponúka RIM. Ak má byť aplikácia spúšťaná aj na iných zariadeniach je nutné aby boli použité len CLDC, MIDP API.

Pred spúšťanie MIDletov na platforme BlackBerry musia byť tieto MIDlety, resp. súbory *.jar a *.jad prevedené na súbor *.cod. Je to súbor, ktorý označuje Java aplikáciu pre OS Blackberry. Na konvertovanie súborov je potrebné mať v pc nainštalované vývojové nástroje od BlackBerry. Aplikácia, ktorá vykonáva konverziu sa nachádza v adresári blackberryJDE\bin\rapc. Ukážka prekonvertovania MIDletu LoginMIDlet:

rapc import="c:\BlackBerryJDE3.6\lib\net_rim_api.jar" codename=LoginMIDlet -midlet jad=LoginMIDlet.jad LoginMIDlet.jar

Takto vygenerovaný COD súbor potom len nahráme do zariadenia.

Rozdiely je možné nájsť aj v prepínaní obrazovky a navigácií. Trieda, ktorá spúšťa celú aplikáciu musí rozširovať UiApplication. Na rozdiel od MIDletov aplikácia využíva pre spustenie metódu main (). Pre zobrazenie Screenu na obrazovke sa využíva metóda puchScreen (), jedná v podstate o zásobník, na ktorý sa ukladajú zobraziteľné triedy. Metóda puschScreen () je súčasťou UiApplication.

BlackBerry Enterprise Server (BES)

Jedná sa o riešenie, ktoré je navrhnuté pre pre spoločnosti, ktoré už majú vlastný emailový server. Podporované servere sú: MS Exchange, Lotus Domino (Notes) alebo Novell Groupwise. BES umožňuje synchronizáciu firemných emailov, kalendárov, poznámok, úloh. Okrem základných služieb synchronizácie stoja za zmienku aj ďalšie:
Push technológia pomáha zaručiť rýchle doručenie správ do BlackBerry smartpohnov. Optimalizuje dáta pred odoslaním, správa tam môže byť doručený veľmi rýchlo, dátový tok je nízky, čo môže byť výhodné napr. pri roamingu a optimalizáciu sa docieli aj šetrenie batérie.
Prístup k súborom a dokumentom užívatelia môže prezerať, meniť a ukladať vzdialené súbory a dokumenty.
Instant messaging umožní užívateľom jednej spoločnosti posielať správy a zároveň užívatelia budú informovaný o stave online/offline svojich kolegov. Často sa využíva BlackBerry® Messenger.

Všeobecná charakteristika (mono-multitasking, obmedzenie počtu procesov, veľkosť podporovanej pamäti)

Čo sa týka operačného systému BlackBerry radí sa medzi multitaskingivé systémy. Ostatné parametre ako obmedzenie počtu procesov a veľkosť podporovanej pamäti výrobca na svojich stránkach neuvádza.

HW (CPU, RAM, Flash, kamery, IRDA, Bluetooth, WiMax, 4G sítě)

  • CPU

Prvé verzie využívali procesory založené na CPU Intel 80386. Ďalšie využívané procesory boli ARM XScale PXA900 ARMv5TE s takto 80 Mhz. Nepodporovali 3G siete. ARM XScale PXA900 ARMv5TE sú ďaľšie procesory využívane v BlackBerry zariadeniach, ich takt je 312 Mhz. Najnovšie modely obsahujú procesor ARM 7 alebo ARM 9 a disponujú čipsetom Qualcomm MSM6x00.

  • RAM

Údaje o RAM výrobca na svojich stránkach neuvádza.

  • Flash

Štandardné modely obsahujú 64 MB flash pamäte. Novšie modely rady 8000, 9000 obsahujú 256 MB flash pamäte.

  • Kamera

Všetky nové modely disponujú integrovanou kamerou. Je tak umožnené vytvárať fotografie alebo nahrávať video. BlackBerry OS ponúka prezeranie fotografií vo vysokom rozlíšení priamo na displej mobilného telefónu, odosielať prostredníctvom instant messagingu alebo fotografie nahrávať na obľúbené sociálne siete. Základné vlastnosti kamery:

  • Digitálny zoom
  • Vstavaný blesk
  • 1,3, 2.0 alebo 3,2 MPIX
  • Zrkadlo pre autoportrét

Videozáznam je podporovaný na nasledujúcich zariadeniach:

  • BlackBerry Pearl 8110, 8120, 8130
  • BlackBerry Curve 8330, 8350i, 8520, 8900
  • BlackBerry Bold 9000, 9700
  • BlackBerry Strom 9530, Storm2 9550
  • BlackBerry Tour 9630
  • IRDA

Údaje o IRDA výrobca na svojich stránkach neuvádza.

  • Bluetooth

Poskytuje funkcie bezdrôtového prepojenia s inými zariadeniami podporujúcimi túto technológiu. Jedná sa hlavne o posielanie súborov medzi inými telefónmi, využívanie bezdrôtových slúchadiel, bezdrôtové prenášanie hudby do reproduktorov či posielanie fotografií do fotorámčekov.
BlackBerry Bluetooth Headset využívaný najmä tam, kde užívateľ potrebuje pri telefonovaní voľné ruky (šoférovanie). Umožňuje automatickú kontrolu hlasitosti, potlačenie echa. Obsahuje multifunkčné tlačítko, ktoré je možné využiť na: prijatie hovoru, ukončenie hovoru, vypnutie mikrofónu, hlasové vytáčanie a podobne.
BlackBerry Music Gateway svoje uplatnenie nájde hlavne v domácnosti alebo v aute. Toto zariadenie sa pripája k existujúcej repro sústave a po spárovaní so smartphonom môže užívateľ do zariadenia poslať hudbu. Smartphone potom funguje ako diaľkové ovládanie. Pri prichádzajúcom hovore gateway automaticky stlmí prehrávanú hudbu. Výrobca udáva kompatibilitu s BlackBerry OS 4.2.2 a novším, veľkosť zariadenia je porovnateľná so zápalkovou krabičkou.
Parrot photo frame Fotorámik, ktorý je určený pre spoluprácu s zariadeniami ktoré obsahujú OS BlackBerry. Je možné posielať fotografie priamo z smartphonu alebo prostredníctvom miniUSB. Zariadenie obsahuje slot pre SD / MMC karty.

  • WiMax

Táto technológia poskytuje pevný aj mobilný prístup k sieti. Prenosová rýchlosť môže byť až 30mbps. Je označovaná ako štandard IEEE 802.16. Má určité podobnosti s WIFI IEEE 802.11. WiMax nemá jednotne pridelené frekvenčné pásmo, frekvencie sa líšia podľa geografickej oblasti. Jedná sa o frekvencie: 2.3 Ghz, 2,5 Ghz, 3,5 Ghz.
Túto technológiu momentálne BlackBerry nevyužíva.

  • 4G siete

4G siete budu umožňovať vysokorýchlostné mobilné pripojenie. Kandidátom na siete štvrtej generácie sa stáva technológia LTE (3GPP Long Term Evolution). Príchodom tejto technológie bude možné na mobilných zariadeniach využívať služby, pre ktoré je nutné široké pásmo, ako sú rôzne multimédiá, videá vo vysokom rozlíšení a iné. Táto technológia by sa mala začať reálne využívať až v roku 2011 (USA). Súčasné zariadenia, ktoré sú bežne dostupné túto technológiu nepodporujú.

Aplikácie v rámci OS (kalendár, správy, word, pdf, excel, facebook, youtube, google apps, e-maily imap, pop, gmail, blackberry)

V aktuálne využívaných OS BlackBerry sú integrované aplikácie ako telefón, kalendár, editor správ, kontakty, internetový prehliadač, hodiny (budík), prehráča pre hudbnu a video, prehliadač obrázkov. Ak zariadenie obsahuje GPS modul, potom je poskytovaná aplikácia na prehliadanie máp a navigáciu.
Užívateľ si môže systém rozšíriť free alebo platenými aplikáciami. Jedná sa najmä o kancelárske balíčky (office).

Synchronizácia, dostupné programy

K zaradeniam typu BlackBerry je možné využiť software na synchronizáciu a tak spojiť dáta určitých apolikácie na počítači a mobilnom telefóne. Jedná sa o balíček aplikácií (BlackBerry desktop software), ktoré sú dostupné pre operačné systémy Windows a Mac.

Synchronizovať je možné emaily, erganizér, kalendár… Ukladať informácie a neskôz z pc nahrať zalohované súbory do telefónu.

Možnosti synchronizácie určené pre operačné systémy typu Microsoft Windows

  • Roxio ® Media Manager2 Umožňuje prenos súborov a prístup do internej pamäte zariadenia.
  • BlackBerry ® Media Sync Zabezpečuje synchronizáciu médií (hudba, video).

Aktuálna verzia BlackBerry Desktop Software je 5.0.1. Najnižšia verzia os BlackBerry, ktorá je podporovaná touto verziu Desktop Software je 4.1. Na počítači je podporovaný operačný systém Microsoft Windows XP, Windows Vista™, Windows 7™. Aktuálne je ešte dostupná software vo verzií 4.7 a 4.6. Ďalší popis zachytáva vlastnosti softwaru vo verzií 5.0.1 a 5.0.

Požiadavky na operačný systém:

  • 1.4 GHz Intel Pentium® 4 alebo ekvivalentná architektúra, 256 MB RAM (512MB odporúčaná)
  • 300 MB voľného miesta na disku
  • Rozlíšenie obrazovky 1024x768, 16 bit farby
  • DirectX 9
  • Windows Media® Player 9 alebo vyšší
  • Microsoft® Internet Explorer® 6 alebo vyšší

Software umožňuje synchronizovať dáta z nasledujúcich programov:

  • IBM Lotus Notes 6, 6.5, 7, 8, 8.5
  • Microsoft Outlook 2002, 2003, 2007
  • Microsoft Outlook Express 6, Microsoft Windows Contacts (Vista Address Book)
  • Novell® GroupWise® 6.5, 7.0
  • Yahoo!®

Možnosti synchronizácie určené pre operačné systémy typu Mac OS

V tomto prípade zabezpečuje veškerú synchronizáciu software iTunes.

Požiadavky na operačný systém:

  • Mac OS X v10.5.5 alebo novší
  • BlackBerry OS 4.2 alebo novší
  • iTunes v7.7.1 alebo novší

GUI (textbox, listbox, checkbox, další)

Ako už bolo zmienený pre ziariadenia s OS BlackBerry je možné programovať aplikácie v jazyku Java. Konkrétne sa jedná o jej microedíciu JavaME. BlackBerry však obsahuje ešte naviac aj vlastné API špecifikácie. Tie dávajú aplikáciám špecifický desing a umožňujú vytvárať zložitejšie aplikácie ako MIDlety. Čo sa táka High level grafiky, je viec prispôsobená pre zariadenia s OS BlackBerry a poskytuje určité rozšírenia oproti MIDletom. Preddefinované GUI komponenty sú ButtonField, BitmapField, LabelField, DateField, Dialog, ObjectChoiceField, CheckboxField, editField, EmailAddressEditField, GaugeField, RadioButtonGroup, TextField, PasswordField.

V nej je možné zvolit High level alebo Low level grafiku. High level grafika poskytuje programátori určité predefinované GUI komponenty. Konkrétne sa jedná o TextBox, TextField, ImageItem, Choice, DateField, Gauge a podobne. Tieto grafické komponenty nemusia uspokojiť vývojára, ktorý potom musi siahnuť po Low level grafike a tak si vytvoriť grafické rozhranie podľa svojich potrieb.
Konverziu medzi CLDC, MID MIDletom a aplikáciu, ktorá je spustiteľná na zariadeniach s OS BalckBerry je popísaná v kapitole: BlackBerry rozšírenia v J2ME.

Ovládanie, vstupné prvky HID (touch, akcelerometry)

V súčastnosti sú väčšina týchto zariadení vybavená hardwarovou QWERTY klávesniciu. Písanie na tejto klávesnici je veľmi pohodlné a najlepšie sa tlačítka ovládajú palcom.
Existujú aj modely, ktoré obsajú klávesnicu typu SureType, ktorá je v podstate spojením klasickej klávesnice telefóna a klavesniciu QWERTY. Jednému tlačítku prislúchajú 2 písmená. Tlačidlá sú v štyroch radoch po 5 tlačitok.
Ďaľším typom zariadení sú smartphony bez hardwarovej klávesnice. Využívajú technológiu TouchScrean. Ovládanie je možné prostredníctvom pera (stylus) alebo prstom.

Navigácia je riešená prostedníctvom tzv. TrackBall, ScrollBar (TrackWheel) alebo TrachPad.
TrachBall, TrachPad : Umožnuje pohyb kurzora po obrazovke všetkámi smermi. Po kliknutí vykoná príslušnú východiskovú opráciu (potvrdenie, spustenie a podobne). Pri súčasnom stlačení klávesnice SHIFT je možné označiť alebo zvýrazniť text.
TrackWheel : Umožňuje vertikálnu navigáciu. Po stlačení klávesy ALT umožní horizontálnu navigáciu. Po kliknutí vykoná východiskovú operáciu alebo otvorí menu.

Komerčné aplikácie, free aplikace

BlackBerry App World je služba, ktorá ponúka distribúciu aplikácií pre zariadenia s OS BlackBerry. Táto (webová) služba umožňuje užívateľom vyberať a sťahovať aplikácie tretích strán. Je aktívna od 1.4.2009. Katalóg aplikácií je dostupný na adrese http://appworld.blackberry.com/webstore/ . Keďže sa jedná o webovú službu, je možné katalóg prehliadať aj priamo na mobilnom zariadení prostredníctvom webového prehliadača. Na stránke výrobcu je k dispozícií aj aplikácia do mobilného zariadenia, pomocou ktorej sa dá pracovať s katalógom. Dá sa povedať, že toto aplikačné centrum zjednodušuje vyhľadávanie vyhovujúcej aplikácie. Existuje tu určitá podobnosť napr. so aplikačným systémom Apple. BlackBerry App World ponúka na výber platené aj neplatené aplikácie. Okrem toho pracuje so systémom PayPal a podiel zisku pre vývojárov môže byť až 80% z ceny software. V súčastnosti sú aplikácie v BlackBerry App World optimalizované pre BlackBerry OS 4.2.0 a vyšší.

Benchmark efektivity ovládania - (napísanie sms, zapísanie poznámky - doba trvanie, počet klikov atd…)

SMS
Banchmark pre napísanie SMS bol aplikovaný na simulatore BlackBerry, model 8300.
Sekcie, ktoré treba otvoriť pred napísaním SMS:
Messages - klik tačitka menu - Compose SMS - Use Once (zadávanie čísla) - zadanie textu správy
Je teda nutné vykonať 5 klikov. Výsledný čas sa môže pohybovať v rôznych medziach v závislosti zadávanie čísla resp. využitia telefónneho zoznamu a napísanie samotnej správy.

Zapísanie poznámky do kalendára
Opäť bol požitý simulátor BlackBerry 8300.
Calendar - výber dňa, výber času - vloženie poznámky
Prístup k udalostiam kalendáru je veľmi rýchly, čas na vykonanie tejto akcie opäť zavisí od dĺžky poznámky.

Pre veľmi využívane akcie a aplikácie je možné ich pridať do rýchleho menu, ktoré sa zobrazuje na display, keď je zariadenie vo východiskovom stave.

Podpora H.263, 3D podpora grafiky, ďalšie akcelerácie

H.263, H.264
Kodek H.263 bol pôvodne navrhnutý pre vidoekonferenie. Neskôr našiel uplatnenie na internete vo forme Flash videa. Služba YouTube, MySpace a iné využívajú podobné princípy prahrávania flashového videa. V súčastnosti je využívaný najmä kodek H.264.
Sreamové video podporuje BlackBerry OS od verzie 4.3 a novší. Od verzie 4.5 je využivaný kodek H.263. Prepracovajší spôsob kódovania videa (H.264) podporujú BlackBerry zariadenia vyššie ako rady 9000. Výnimkou je zariadenie 8900 a 8520 kde je podpora H.264 implementovaná.

OpenGL
Podpora OpenGL umožňuje vývojárom vytvárať kvlitnejšie grafické rozhrania, 3D hry a podobne. Razadenie OpenGL technológie je do BlackBerry OS je pomerne nové. Je možné túto technológiu využiť od verzie OS 5.0.

Čo sa týka aktuálne dostupných zariadení existuje podpora na tieto video formáty:
MP4, MA4, MOV, AVI, 3GP, ASF, WMV.

Podporované súborové systémy

Externé pamäťové média umožnujú smartpohonom ukladať väčšie množnstvo informácií ako by bolo možné umiestniť do internej pamäte. Zariadenia BlackBerry sú dodávanie s priemernou, nie veľmi vysokou kapacitou internej pamäte. Pre zväčšenie pamäte sa využivajú pamäťové karty. V tomto prípade sa jedná o pamäť pre multimédia ako obrázky, hudby, dokumenty a podobne. Pamäť nie je možné využiť pre OS alebo aplikácie.

Používajú sa SD karty vo formáte MicroSD. Maximálnu kapacitu výrobca neohraničuje. Existuje aj novšia technológia SDHC. Ktorá však nie je spätne kompatibliná. SDHC využíva už predvolené súborový systém FAT 32 zatiaľ čo u SD je to predvolene FAT 16. SDHC sú k dispozícií od kapacity 2 GB vyšie. Výrobca neodporúča používať karty typu SDHC, môže sa vyskytnú problém s nekompatibilitou.

Pamäťovú kartu je možné formátovať v PC ale aj v samotnom BlackBerry zariadení. Zariadenia podporujú súborové systémy FAT (FAT 16), FAT 32. Výrobca odporúča povžiť súborvý systém FAT 32.

Cena zariadenia

Model Cena
BlackBerry Bold 9700 NextG $798.00
BlackBerry Bold 9700 3G $698.00
BlackBerry Storm2. 9520 $698.00
BlackBerry Curve 8520 $398.00
BlackBerry Pearl 8220 $519.00
BlackBerry Pearl 8220 $519.00
BlackBerry 8120 $469.00

Výdrž batérie, doba nabíjania

Výrobca údava pre lítiovú batériu BlackBerry C-S2 Battery™ (1100 mAh) výdrž v standby režime 16 dní (354 hodín) a výdrž pri hovore 4 hodiny.

Nasledujúca tabuľka popisuje výdrž batérie pri vybraných 5 modeloch smartphonov BlackBerry. Je uvedený pohotovstný čas aj čas počas neptretržitého hovoru.

Pearl 8110 Pearl 8120 Curve 8900 Storm2 Bold 8700
Pohotovostný čas 360 hodín (15 dní) 360 hodín (15 dní) 348 hodín (14.5 dňa) 360 hodín (15 dní) GSM- 504 hodín (21 dní), UMTS 408 hodín (17 dní)
Čas pri hovore 210 minút (3.5 hodiny) 240 minút (4 hodiny) 330 minút (5.5 hodiny) 330 minút (5.5 hodiny) GSM/UMTS 360 minút (6 hodín)

Virtuálne stroje a platformy (Java, JavaFX)

Java
Ako už bolo spomínané v predchádzajúcich kapitolách BlackBerry OS je pro proprietárny. Umožňuje napgrogramovať aplikácie pre OS len v jazyku JAVA. Kontrétne sa jedná o platformu JavaME. Spôsob implementácie je popísaný vyššie. Teda je podmienkou aby bol každý smartphone s OS BlackBerry vybavený virtuálnym strokom pre jazyk JavaME.

JavaFX
Platforma JavaFX je primárne určená pre tvorbu webových aplikácií. Je však možné ju využiť aj pre desktopové aplikácie, mobilné zariadenia, herné konzoly a podobne. JavaFX je založená na technológií Java. K vytvoreniu aplikácie sa využíva JavaFX script do ktorého je možné vložiť kód z jazyka Java. Pri spúštaní sa skript prekladá na bytekód Javy. Je teda možné ho spustiť na ľubovolnom zariadní, ktoré obsahuje virtuály stroj jazyka Java a teda aj JavaMe. OS BlackBerry virtuálny stroj Javy obsahuje, preto nie je problém so spušťaním takýchto aplikácií.

Rozširujúce zariadenia compactFlash, barcode, RFID

CompactFlash
Kedže OS je primárne určený pre mobilné telefóny podporuje len pamäťové karty typu microSD

Barcode
Ku ziaradeniam BlackBerry je možné pripojiť rôzne prídavné zariadenia. Patria k nim aj čítačky čiarových kódov (Barcode). Tieto externé ziariadenia dodáva spoločnosť Infinite Peripherials. Spôsob pripojenia pripojenia býva zväčša prostredníctvom Bluetooth alebo miniUSB.

RFID
Jedná sa o vysokofrekvenčnú identifikáciu využívanú najmä pri rozoznávaní tovaru. Dá sa povedať ze ide o zdokonalenú technológiu čiarových kódov.
Prostedníctvom Bluetooth je možné tieto zariadenia pripjiť. Výrobcovia dodávajú aj obslužný software.

Budúcí vývoj platformy, rozširenie medzi užívateľmi, trendy

Čo sa týka rozšírenia platformy BlackBerry patrí jej druhé miesto v používaní operačných systémov. V rebríčku rozšírenosti je hneď za symbian OS a patrí je 21 % podielu. V našich končinách nie sú BlackBerry zariadenia príliš rozšírené. V severnej Amerike je však jedničkou. Zariadeniam s OS BlackBerry tam patrí 52% podiel. Dôvody rozšírenia BlackBerry v tejto oblasti môžu byť rôzne. Za zmienku stojí využívanie služby email. Ako udáva výrobca, BlackBerry je to najlepšie, čo je možné použiť na prácu s emailom v teréne. Benefitom je okamžité doručovanie správa, reakcie, dokonale odladený klient a iné. Z iných oblastí sa jedná hlavné o okamžitú synchronizáciu súborov, firemných dokumentov. BlackBerry je teda výborný pomocník managera, ktorý je často v teréne a vyžaduje okamžitý prístup k firemným dokumentov a emailu. Treba podotknúť, že nutnosťou je pripojene do siete Internet. V našich končinách je cena za mobilnú konektivu v porovnaní s inými krajinami dosť vysoká, napriek tomu rýchlosť a stabilita nie je priveľmi postačujúca. Operačný systém je aktuálne vo verzií 5.0.0 a vývoj tejto platformy bude určite ďalej pokračovať.

Porovnanie výkonu niektorej aplikácie na všetkých platformách (benchmarky ?)

Výkon platformy môže byť určitým spôsobom odmeraný pomocou benchmarku. Benchmark pre zariadenia BlackBerry je možné stiahnuť tu (Benchmark for BlackBerry). Táto aplikácia umožňuje testovať platformu ôsmimi rôznymi testami. Každý test sa môže vykonať pre určitý počet vstupných parametrov. Testy boli spustené za sebou pre všetky vstupné parametre. Výsledky v podobe trvania jednotlivých testov pre rôzne zariadenia s OS BlackBerry:

BlackBerry simulator 9550

Screenshot Benchmarku (screen pre spúšťanie testov) pre BlackBerry na simulátore BlackBerry 9550:

benchmark_screen.jpg

Benchmark HW - (použít nějaké známé z Unixu)

Podpora VoIP

Zariadenia s operačným systémom BlackBerry umožnuňujú spúšťať aplikácie v napisané v jazyku Java. Je tada možné spustit celú radu aplikácií medzi ktoré sa radí aj VoIP client. Ten v podstate z mobilného zariadenia vytvorí hybridný systém. Tento bude umožňovať pravádzanie hovoru cez GSM siet alebo s využitím VoIP cez paketové siete. Podpora wifi tak môže rapídne znížiť cenu hovoru pri využiťí VoIP.

Medzi VoIP službu môžeme zaradiť aj Skype. Aj keď sa nejedná o otvorený štandart, je často využívaný pre jeho dostupnosť a jednoduchosť. Od mája roku 2009 je k dispozícií prvá beta verzia odľahčeného skype clienta pre mobilné zariadenia s operačným systémom BlackBerry. Umožňuje využívať základné funkcie:

  • hovory typu Spype-Skype alebo hovory prevádzané prostredníctvom SkypeOut resp. SkypeIn (pevní linky a mobily),
  • prijímanie / posielanie IM správ,
  • zisťovanie online / offline stavu užívatgeľov,
  • správa kontaktov.

Pre SIP služby je možné naištalovať do zariadenia rôzne typy software. Medzi najznámejšie patrí Fring, ktorý je k dispozícií pre rôzne platformy. Okrem SIPu umožňuje aj iné protokoly (ICQ, Jabber a podobne). Natastavenie SIP účtu je možné aj prostredníctvom BlackBerry Enterprise Server.

Ďalšia funkcia spojená s VoIP je BlackBerry® Mobile Voice System (BlackBerry® MVS). Vytvára premostenie napr. medzi firemným tel. čislom a osobným tel. číslom. Zvyšuje tak dostupnosť užívateľa a umožňuje na jednom zariadení využívať hlasové služby spolu s firemnými dátovými službami, ktorých súčaťou môže byť aj integrácia s voip sieťou.

Literatúra

http://www.blackberry.com/
http://www.webhostingreport.com/learn/blackberry.html
http://www.blackberrycool.com/2005/07/13/rim-circa-1999-blackberry-history-revisited/
http://en.wikipedia.org/wiki/BlackBerry
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_BlackBerry_products
http://na.blackberry.com/eng/developers/started/
http://na.blackberry.com/developers/resources/A1_Setting_up_necessary_tools_v5.0.pdf
http://about.skype.com/2009/03/skype_coming_to_blackberry_sma.html
http://uk.blackberry.com/services/desktop/desktop_pc.jsp
http://uk.blackberry.com/services/business/server/full/addons.jsp#tab_tab_blackberry-mobile
http://www.blackberry.com/select/demos/mvs/
http://uk.blackberry.com/services/desktop/system_requirements.jsp
http://uk.blackberry.com/services/desktop/desktop_mac.jsp
http://newbbie.com/2008/07/27/all-about-media-cards/
http://www.ipcprint.com/products/mobility/mobility.asp?codigo=61
http://sk.wikipedia.org/wiki/Vysokofrekven%C4%8Dn%C3%A1_identifik%C3%A1cia
http://www.blackberry.com/products/pdfs/blackberry8700c_ent.pdf
http://www.rim.com/products/suretype/index.shtml
http://docs.blackberry.com/en/developers/deliverables/6625/Trackball_or_trackpad_671606_11.jsp
http://docs.blackberry.com/en/developers/deliverables/6625/Trackwheel_2_0_513899_11.jsp
http://www.sun.com/software/javafx/mobile/
http://uk.blackberry.com/devices/compare/product-attr-compare.jsp?products=1766&products=1726&products=705&products=624&products=1528
http://www.itu.int/rec/T-REC-H.263/
http://www.blackberry.com/btsc/viewContent.do?externalId=KB05482
http://news.softpedia.com/news/RIM-Announces-OpenGL-ES-Support-on-BlackBerry-126548.shtml
http://www.blackberrystore.com.au/shop/itemList.aspx?catID=53&name=New%20BlackBerry%20Models
http://na.blackberry.com/eng/devices/features/camera.jsp
http://na.blackberry.com/eng/devices/features/bluetooth.jsp
http://www.shopblackberry.com/_blackberryaccessories/cgi-bin/pd.cgi?frompage=category&page=product_detail&from_category=Lifestyles&category=Bluetooth&pid=F2222LANLJ77V5SH3A2
http://en.wikipedia.org/wiki/3GPP_Long_Term_Evolution
http://www.wimaxforum.org/about
http://www.brighthand.com/default.asp?newsID=16082&news=Sprint+BlackBerry+Tour2+HTC+WiMAX+Palm+webOS
http://developers.sun.com/mobility/midp/articles/blackberrydev/#4
http://www.orange.sk/web/prefirmu/blackberry/vc_enterprise_server.html
http://na.blackberry.com/eng/services/business/
http://appworld.blackberry.com/webstore/
http://www.informationweek.com/news/personal_tech/blackberry/showArticle.jhtml?articleID=211300217
http://www.mobilmania.cz/clanky/zkusenosti-s-blackberry/sc-3-a-1124039/default.aspx
http://blackberry.blog.mobilmania.cz/

edituje Michal Gábor

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License